Stedentrip Haarlem Adriaan molen

Terugblik: Mijn reizen in 2021

Het jaar is voorbij gevlogen. Begin van het jaar was het nog heel spannend of we op vakantie zouden kunnen en waar naar toe. Plannen werden gemaakt en plannen werden aangepast. Maar het aller belangrijkste is dat we hebben genoten van een aantal heerlijke reizen. Hier een terugblik op de reizen die ik in 2021 heb gemaakt.

CO2-uitstoot

Om inzicht te krijgen in hoe duurzaam of niet duurzaam mijn reizen waren, vermeld ik per reis hoeveel CO2-uitstoot ik had tijdens mijn vakanties. Op deze manier krijg je een beter beeld van hoeveel CO2 je uitstoot tijdens een reis. Ik vind dit persoonlijk fijn om te doen, op deze manier krijg ik zelf inzicht in mijn reizen en kan ik zien waarin ik volgende keer weer kan verbeteren. Ik vermeld er ook bij met hoeveel personen ik op reis was, dit is ook niet altijd gelijk.

Weekendje Haarlem

Het begon allemaal met een nachtje slapen bij van de Valk-hotel in Haarlem om Valentijns dag te vieren. Midden in de lockdown wilde we er toch eventjes tussen uit. We maakten een wandeling door de stille straten van de stad, we zagen een typisch Hollands tafereel schaatsen op de grachten voor de molen en we gingen wandelen in de Amsterdamse waterleiding duinen. Ondanks de lockdown hebben we twee heerlijke dagen gehad.

Tijdens dit ene nachtje in Haarlem hebben we 80 kilogram CO-2 uitgestoten. Omdat we beide moesten werken zijn we uit gemak met de auto gegaan. We hadden hier ook makkelijk met de trein kunnen reizen.

Lees hier meer over ons weekendje Haarlem

Kamperen in Gelderland

Mijn ouders gaan graag kamperen, als ze in Nederland blijven maak ik maar al te graag gebruik van. Ik ga dan graag een paar dagen langs. In mei stonden ze op een camping in Lemele in Overijssel. Eerlijk gezegd ging ik voor de gezelligheid en wist ik niet zo goed wat ik van Overijssel moest verwachten. Maar wat was het daar mooi! We hebben veel gewandeld op de Lemelerberg, de Archemerberg en op de Sallandse heuvelrug. Wat heel gaaf was, was de Lammergier, een gier die slechts een paar keer per jaar in Nederland word gespot, en wij hebben hem verschillende keren gezien. Naast al het wandelen hebben ook nog een dagje geshopt in Zwolle.

Deze paar dagen weg ben ik met de trein gegaan en heb ik in een tent geslapen, je CO2-uitstoot is dan relatief laag. In totaal heb ik hier in mijn eentje 10 kilo CO2-uitstoot gecreëerd.

Rondje Texel wandelen

Helaas ging ook dit jaar de Nijmeegse vierdaagse niet door. Maar wij laten ons niet zo snel tegen houden, we besloten onze eigen vierdaagse te organiseren. Dat deden we op Texel. We reisden met de trein naar Den Helder, daar stapte we op de veerboot naar Texel en toen begon onze wandeling. In 4 dagen tijd wandelde we door de duinen, over het strand, door het bos en over de dijken. We wandelden ruim 100 kilometer en sliepen in trekkershutjes. Een mooi alternatief voor de Nijmeegse vierdaagse. Tijdens dit lang weekendje weg hebben we met drie personen 45 kilo CO2 uitgestoten.

Kamperen in het Müllerthal

Onze langere reis dit jaar stond gepland in september, zolang kon ik natuurlijk niet wachten. Daarom besloten we om in juli een weekje te gaan kamperen in Luxemburg. Niet al te ver weg van huis maar wel in een totaal andere omgeving. Een omgeving waar ik als kind ook vaak ben geweest maar nog steeds van kan genieten. We hebben veel gewandeld door het Mullerthal, bezochten kastelen en gingen shoppen in Luxemburg stad. Luxemburg was onze eerste reis buiten Nederland dit jaar. Ondanks dat het ook niet super ver weg is kun je meteen zien dan de CO2-uitstoot omhoog schiet. In deze week waarin we voornamelijk veel wandelde hebben we 200 kilo CO2-uitstoot gecreëerd.

Lees hier over wandelen in het Mullerthal en hier over een leuke roadtrip route door Luxemburg.

Reizen in 2021

Roadtrip Slovenië en Kroatië

Onze grote vakantie dit jaar was een roadtrip van 3 weken door Slovenië en Kroatië. We zouden eigenlijk al in 2020 een weekje naar Slovenië gaan maar dat ging niet door (we weten allemaal wel waarom). Achteraf ben ik daar wel blij mee, 1 week om naar Slovenië te rijden, het land te ontdekken en terug te rijden, wat dacht ik? Dat is veel te weinig! Wat is Slovenië een gaaf land! De natuur is er prachtig, ik kan daar makkelijk een paar weken verblijven. Na onze wandelavonturen in Slovenië reden we door naar Kroatië om steden te bezoeken, wijn te drinken en aan het strand te liggen. Ook naar Kroatië zouden we graag een keertje terug willen. Kamperen aan het meer van Bohinj en een paar dagen in Rovinj waren de hoogte punten van deze reis. Deze reis was een stuk verder en we gingen ineens 3 weken weg, de uitstoot van deze reis ligt op 900 kilo CO2.

Leer hier meer over onze trip naar Slovenië en Kroatië. Kamperen aan het meer van Bohinj, Wandelen door de Tolminkloof en een stedentrip naar Rovinj.

Rovinj

Auto’s kijken in Stuttgart

In November stond er nog een inhaal trip van 2020 op de planning, samen met mijn schoonfamilie zijn we naar het Mercedes en Porsche museum in Stuttgart geweest. Naast auto’s kijken hebben we de stad verkend, geluncht boven op de tv-toren en gewandeld door de bossen rondom Stuttgart. We zijn met zijn 5e met 2 auto’s naar Stuttgart gereden. We hebben tijdens dit weekendje weg veel CO2-uitstoot gecreëerd vergeleken met de andere reizen die ik eerder dit jaar maakte. Met 5 man stootte we 845 kilo CO2 uit.

Kerstmarkt Düsseldorf

Ik laat geen jaar voorbij gaan zonder een bezoekje aan de kerstmarkt. Dit jaar hebben we het wat uitgebreider aangepakt en hebben we ook een nachtje in Düsseldorf geslapen. 2 dagen wandelen over de kerstmarkten, shoppen in de winkelstraten en chillen in de sauna van het hotel. Wat een heerlijke paar dagen. We zijn met de trein naar de kerstmarkt in Düsseldorf gereisd, een heerlijke manier om dit te doen. We hebben deze reis 80 kilo CO2-uitstoot gecreëerd.

Lees hier alles over de kerstmarkt in Düsseldorf.

Kerstmarkt Duitsland

Weekendje Leeuwarden

Onze laatste trip van het jaar was naar Leeuwarden. Jeroen zit daar op school en moest daar naar toe om zijn examens te maken. Natuurlijk was dit voor mij weer een mooie rede om een trip te maken. Terwijl Jeroen in de hotelkamer zat om zijn examen te maken ging ik mee met een free walking tour. Ik sprak af met een vriendin die vlak bij woonde en ging kerstinkopen doen.

Wil je alles weten over een weekend naar Leeuwarden, lees dan snel dit artikel.

Conclusie

Ik heb dit jaar veel kleine tripjes met de trein gemaakt en gekampeerd, deze reizen ben ik qua CO2-uitstoot prima bezig geweest. Wel valt me op dat zodra we een nachtje in een hotel slapen de CO2-uitstoot naar boven schiet, hier ga ik volgend jaar wat beter op letten. Ook vind ik het lastig als we met familie weg gaan om dan ook duurzamer te reizen. Hier ga ik ook eens naar kijken. Wil je zelf heel makkelijk de CO2-uitstoot van jouw reis berekenen? Dat kan heel makkelijk via deze website.

Kortere afstanden met de trein afleggen? Kaartjes hiervoor koop je het beste 3 maanden tot 3 weken voor vertrek bij NS internationaal.

Dit artikel bevat een samenwerking of affiliate links: Wil je hier meer over weten, kijk dan bij de privacy verklaring.

Gratis groene paklijst

DIT WIL JE!

In mijn gratis groene paklijst boordevol handige duurzame inpaktips, leer je hoe je op een duurzame manier jouw backpack inpakt.

Deze artikelen vind je misschien ook wel leuk