Japan Rail Pass kopen

Japan Rail Pass kopen: Is het nog steeds voordelig voor reizigers?

Als je jezelf aan het inlezen bent over een rondreis naar Japan dan heb je waarschijnlijk al lang de Japan Rail Pass (JR Pass) voorbij zien komen. Met deze treinpas reis je onbeperkt met bijna alle treinen in Japan. Een goede deal zou je zeggen, maar sinds de prijsstijgingen in november 2023 moet je toch echt even rekenen of de Japan Rail Pass kopen de voordeligste optie voor jou is. In dit artikel vertel ik je alles wat ik over deze kaart weet.

Wat is de Japan Rail Pass?

De Japan Rail Pass die ook wel de JR Pass genoemd wordt is een speciale treinkaart die alleen door internationale toeristen in Japan gebruikt kan worden. De JR Pass is ontwikkeld om onbeperkt reizen met bijna alle treinen en zelfs sommige ferry’s mogelijk te maken. Je koopt de treinkaart voor 7, 14 of 21 dagen om zo aaneengesloten rond te kunnen reizen.

Reizen met de trein in Japan: Dit wil je weten

Reizen met de trein in Japan is een van de makkelijkste en snelste manieren om jezelf te verplaatsen. De treinen rijden altijd stipt op tijd, rijden hoge snelheden waardoor je binnen slechts een paar uurtjes op de volgende plaats van bestemming bent. Daarnaast zijn de Japanse treinen ook nog eens supercomfortabel. 

Shinkansen Japan

Waar kun je de JR Pass gebruiken?

De Japan Rail Pass is te gebruiken bij bijna alle JR Shinkansen treinen (hogesnelheidstreinen). Je kunt de pas alleen niet gebruiken op de Nozomi- en Mizuho lijnen. Daarnaast kan de pas bij lokale treinen en sneltreinen gebruikt worden. 

De treinpas is ook te gebruiken op de Narita lijn, handig om van en naar Narita airport te reizen. Andere vliegvelden hebben vaak ook een treinverbinding waar de pas te gebruiken is. 

Op sommige trajecten, bijvoorbeeld in de Japanse Alpen kun je de JR Pass ook voor bussen gebruiken omdat het treinnetwerk in deze gebieden iets minder toegankelijk is. Langeafstandsbussen zijn meestal uitgesloten van deelnamen.

Als laatste kan je de treinpass ook voor verschillende veerboten gebruiken. Heel handig aangezien Japan veel kleine eilanden heeft die leuk zijn voor een dagtochtje. 

Hoe werkt de Japan Rail Pass?

De Japan Rail Pass koop je voor vertrek, het is helaas niet mogelijk om de JR Pass in Japan zelf te kopen. Je ontvangt een voucher thuis die je moet activeren bij een van de Japan Rail exchange offices zodra je in Japan bent, vergeet niet om je paspoort mee te nemen. 

Nadat jouw JR Pass is geactiveerd kun je deze onbeperkt gebruiken voor de 7, 14 of 21 aaneengesloten dagen. Op het ticket staat de begin- en einddatum en het aantal dagen dat jouw ticket geldig is. 

Je kunt er vervolgens voor kiezen om zonder stoelreservering in de trein te stappen, nu heb ik het zelden druk in de trein gezien. Wil je toch zeker zijn van een zitplek in de Shinkansen (hogesnelheidslijn) dan kun je op ieder station bij het loket gratis jouw stoel reserveren. 

treinticket Japan

Waar koop je de Japan Rail Pass?

De Japan Rail Pass kopen doe je vanuit huis, sterker nog, eenmaal in Japan aangekomen kun je de treinpass nergens meer krijgen. Zelf hebben wij bijna alles voor onze reis door Japan via Klook geboekt, ik vind dit een superhandige, betrouwbare en overzichtelijke website. Zo kochten wij hier onder andere treintickets, huurde we een auto en kochten we tickets voor Universal Studios.

Wat kost een JR pass?

De Japan Rail Pass was tot november 2023 by far de goedkoopste manier om door Japan te reizen. Helaas zijn de prijzen van de JR Pass toen met bijna 70% gestegen. Voordat je de Japan Rail Pass besteld is het dus handig om even uit te zoeken met hoeveel treinen je gaat reizen en wat de kosten daarvoor zouden zijn. 

Heb je de keuze gemaakt om voor de JR Pass te gaan, dan moet je even bedenken of je de pas voor 1 week, 2 weken of 3 weken. En reis je liever tweede klas (Ordinary Car) of eerste klas (Green Car)

Als je tweede klas reist dan ben je 300 euro kwijt voor 7 dagen, 480 euro voor 14 dagen en 600 euro voor 3 weken. 

Reis je eerste klas dan ben je uiteraard meer kwijt, omdat je een stuk luxer reist. Voor 1 week betaal je dan 420 euro, voor twee weken betaal je 560 euro en voor 3 weken betaal je 840 euro. 

De bovengenoemde prijzen zijn afkomstig van december 2024 en kunnen uiteraard veranderen. 

Is de Japan Rail Pass het nog waard?

Om uit te rekenen of de Japan Rail Pass het nog waard is is het handig om jouw reisroute te weten. Kijk even handmatig wat losse treintickets kosten en tel deze bij elkaar op. Ik heb dit gedaan via de website van Japan Travel Time. Let er wel op dat bovenop de ticketprijzen nog prijzen van stoelreserveringen komen als je bijvoorbeeld graag naast elkaar wilt zitten. Als je gebruik maakt van de JR Pass, moet je nog steeds stoelen reserveren, maar hoef je hier niet voor te betalen.

Om geld te besparen kan het handig zijn om even goed naar je eerste en laatste bestemming in Japan te kijken. Het kan namelijk zomaar zijn dat als je drie weken door Japan reist, je maar een JR pas van twee weken nodig hebt, omdat je bijvoorbeeld je reis begint met drie dagen Osaka en eindigt met vier dagen in Tokio, het is zonde om voor die week dan ook de treinpas te kopen. 

Wat waren onze plannen in Japan?

Om je een voorbeeld te geven neem ik je mee op onze rondreis door Japan en laat ik je zien wat de kosten met en zonder Japan Rail Pass geweest zouden zijn. 

Wij begonnen onze reis met drie dagen Osaka om daar vervolgens de trein naar Shikoku te nemen. Op Shikoku maakte wij een roadtrip en hadden we sowieso geen treinkaart nodig. Op dag negen stapte we op de trein naar Hiroshima waar we twee nachten verbleven. Daar bezochten we het eiland Miyajima, de ferry tocht naar het eiland zit ook bij de JR Pass inbegrepen maar los kost deze slechts 300 Yen wat ongeveer 1,80 is. 

Na Hiroshima reisde we verder naar Kyoto, maakten we nog een dagtrip naar Osaka omdat we dit een geweldige stad vonden en reisden we vanuit Kyoto naar de kustplaats Kamakura en uiteindelijk door naar Tokio. 

Trein in Japan

Hoeveel hebben we aan OV uitgegeven?

Wij hebben dus voor losse treintickets gekozen omdat dit vooraf voordeliger leek te zijn. Nu hebben we zeker de laatste week door Japan een andere route afgelegd dan gepland was en kon ik van tevoren niet zo goed achterhalen wat we kwijt zouden zijn voor stoelreserveringen en korte ferry ritjes. 

RitKosten in Yen/Euro
Vliegveld Osaka – Osaka¥ 1.080 / € 6,60
Osaka – Takamatsu¥ 8.340 / € 51,05
Takamatus – Hiroshima¥ 8.300 / € 50,80
Ferry Hiroshima – Miyajima¥ 300 / € 1,80
Hiroshima – Kyoto¥ 11.740 / € 71,86
Retour Kyoto – OsakaDit was een metro rit en is betaald met de IOCA pas.
Kyoto – Kamakura¥ 14.370 / € 88,00
Kamakura – Tokio Dit was een metro rit en is betaald met de IOCA pas.
Tokio – vliegveld¥ 1.380 / € 8,45 deze is ook met de IOCA pas betaald

In totaal hebben we voor onze rondreis van drie weken dus ¥ 44.130 / € 270,13 per persoon voor de trein en ferry betaald. Dit is zonder de kosten voor metro, bus en tram.

Zoals je leest hebben we ook een paar wat grotere ritten met onze IOCA pas betaald. De IOCA pas is een ov-chipkaart die je voor bus, metro en tram kunt gebruiken. Op deze routes heb je dus niets aan je JR Pass. In totaal hebben we nog ¥ 12.000 / € 73,45  met onze IOCA pas uitgegeven. Dit is inclusief kosten voor de kaart en met het laatste restje geld op de pas hebben we op het vliegveld nog wat boodschappen gedaan. 

Hoeveel was dat met de JR pass geweest?

Omdat we dus eerst in Osaka verbleven en uiteindelijk via Tokio naar huis vlogen hadden we dus met een pas van twee weken kunnen reizen. De kosten hiervoor zouden 480 euro per persoon zijn.

Daar zouden dan alle ritjes met metro, tram en bus nog bijkomen. De totale kosten extra kosten hiervoor zijn ¥ 12.000 / € 73,45 per persoon die we zowel met als zonder JR Pass hadden moeten betalen. 

JR Pass

Is de Japan Rail Pass het waard?

Zoals je kunt zien hebben wij met het kopen van losse tickets in totaal ¥ 44.130 / € 270,13 aan trein en ferry uitgegeven en waren we met een JR Pass € 480,00 per persoon kwijt geweest. Daarbij hebben wij niet eens voor iedere route de goedkoopste treintickets gekocht omdat we soms gewoon aanzienlijk sneller konden reizen door een iets duurder ticket te kopen. Wel hebben we voor vijf dagen een auto gehuurd waardoor we deze tijd natuurlijk geen treintickets hoefden te kopen. 

Voor ons was het dus niet aantrekkelijk om de Japan Rail Pass te kopen. Het is dus echt aan te raden om even de ticketprijzen van jouw route op een rijtje te zetten. Reis je in kortere tijd naar veel meer verschillende locaties dan wat wij hebben gedaan, dan kan een Japan Rail Pass zeker nog de moeite waard zijn. 

Japan regio passen

Ben je van plan om veel rond te reizen in specifieke regio’s dan is een regio pas waarschijnlijk wel superinteressant. Met deze pas kun je een aantal dagen onbeperkt treinreizen in een specifiek gebied. Zo heb je bijvoorbeeld de JR west pas die is geldig in de Kansai regio tussen Osaka en Kyoto. Voor vier dagen betaal je slechts € 43,-. 

Of bijvoorbeeld de Kansai – Hiroshima area pass. Voor 5 dagen betaal je net iets meer dan € 100 om in het gebied tussen Osaka/Kyoto en Hiroshima te reizen, terwijl een enkeltje Hiroshima – Kyoto al € 73,00 kost. Ik geef meteen toe dat ik deze laatste pas nu pas tegenkom, anders hadden wij deze kunnen gebruiken om vanuit Takamatsu naar Hiroshima te reizen en vervolgens terug naar Kyoto en Osaka en hadden we toch ruim dertig euro per persoon kunnen besparen. 

Bij Klook vindt je nog veel meer van die regio passen. Het is zeker even de moeite waard om hier een kijkje te nemen. Let wel op dat de meeste van deze regio passen maximaal 5 dagen geldig zijn.

Zelf denk ik dat we tijdens onze volgende reis naar Japan meer met regio passen gaan werken en minder met losse tickets.

Japan Rail Pass

Ga jij de Japan Rail Pass kopen of niet?

Of de Japan Rail Pass het na de prijsstijgingen nog waard is, ligt dus volledig aan jouw reisroutes. Plan dit van tevoren globaal uit en vergelijk losse tickets met regio passen en de Japan Railpass. Ik ben erg benieuwd naar jouw route en voor welke treinticket je kiest. Laat je het even weten?

Goed voorbereid op reis? Vergeet dan deze handige reisgids niet.

Dit artikel bevat een samenwerking en / of affiliate links: Wil je hier meer over weten, kijk dan bij de privacyverklaring.

Foto van Amy Heij - van Loon

Amy Heij - van Loon

Oprichter van Homemade Adventures, het platform voor groener, bewuster en duurzamer reizen. Samen met mijn vriend proberen we onze reizen steeds duurzamer te maken. Onze groene zoektocht kun je ook volgen op Instagram @homemadeadventures.nl
Inspirerend artikel? Deel het dan met je vrienden!
Gratis groene paklijst
Deze artikelen vind je misschien ook wel leuk
Een groene mindset, ook op reis
Een groene mindset ook op reis

Een groene mindset, ook op reis

Vind jij het lastig om duurzame keuzes te maken zonder in te leveren op je reisplezier? Heb jij altijd stress als je een duurzame keuze maakt? Of ervaar je nog steeds vliegschaamte, maar houdt de langere reistijd je tegen om te kiezen voor de trein? 

Ik ook! En heel veel andere groene reizigers ook! Daarom heb ik niet alleen mijn kennis en ervaringen in dit boek gedeeld maar ook die van andere fanatieke reizigers. Lees tegen welke struggles wij aanlopen en hoe we hiermee omgaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom bij Home Made Adventures

Hey jij! Ik ben Amy een grote reisverslaafde, als ik een keertje niet aan het reizen ben, dan praat of lees ik het liefst heel de dag over de leukste bestemmingen. Door iedere keer weer een kleine aanpassing te maken reis ik steeds een stukje duurzamer.

Vind jouw inspiratie
Zoeken
Dit wil je!

DIT WIL JE!

In mijn gratis groene paklijst boordevol handige duurzame inpaktips, leer je hoe je op een duurzame manier jouw backpack inpakt.

Download tijdelijk uitgeschakeld.
Kom later terug.

 

Meer reisinspiratie
Dit wil je lezen
Ontdek
instagram